HTP tillverkning av kajaker

Våren 2006 besökte Dalarö Kajak Prijons fabrik i Rosenheim i Tyskland. Vi fick lära oss hur man tillverkar en Prijon kajak.

Materialet som används är polyetenplast som smälts ner. I detta fall färgat rött.

Polyetenplasten smälts i en behållare och trycks ut genom en öppning. Det är en seg massa som bildar en tub.

Polyetenplasten smälts i en behållare och trycks ut genom en öppning. Det är en seg massa som bildar en tub.

Massan bildar en lång ihålig tub som sakta glider ner mellan formarna. Man tillverkar alltid många kajaker i samma färg innan man byter färg eftersom det alltid blir en övergång vid färgskiftet då vissa kajaker blir blandfärgade. Dessa måste man sedan slänga eftersom de inte går att sälja.

De två formhalvorna pressas ihop runt massan. Formarna som används är tillverkade i aluminium. För att göra minsta ändring i formen måste man göra en helt ny form. Formarna är mycket dyra. Formen till tex en Seayak kostar ca 400000 svenska kronor.

Formarna sluts helt. Mitt på formen där själva sittbrunnen är åker två tryckluftsmunstycken in och blåser ut plasttuben så den trycks ut i själva formen, samtidigt kyler kallt vatten genom alla kylkanaler så massan ska stelna.

Efter 8 min är processen klar och kajaken lyfts ur formen med hjälp av en robotarm.

Roboten lägger försiktigt ner den fortfarande varma kajaken på en arbetsbänk.

Samtidigt som kajaken läggs ner åker ny massa ner mellan formarna och om 8 min kommer en till kajak vara klar för nedläggning.

Kajaken är alltså i ett enda stycke. Det ändå hål som finns ner i den ihåliga kajaken är de två små hålen som syns efter tryckluftsnålarna. Dessa syns på plasten som man kommer att skära bort som i nuläget täcker sittbrunnen.

En person skär bort överflödig plast som bildats då formarna tryckts ihop.

Sedan skär man bort plasten som täcker sittbrunnen.

När Man skurit all plast som ska bort är det dags att förborra de hål där skruvar sättas.

Efter detta får kajakerna vila och svalna helt innan man påbörjar monteringen av alla detaljer. Minst 8 tim ska de stå här. Innan monteringen börjar granskas varje kajak noggrant. Om man hittar minst fel så maler man ner kajaken och använder materialet till att tillverka en ny.

Det finns bara en maskin för tillverkningen. Så tillverkningshastigheten är 1 kajak/ 8min. Detta gör att man jobbar i 3 skift med tillverkningen. Alla kajaker som blir klara för montering lagras utanför och en del av dessa skeppas vidare till en annan fabrik där all montering sker. Vissa görs klart i monteringen bredvid själva tillverkningen.

Sedan läggs kajakerna på monteringsbord där man skär ut öppningarna för packluckorna.

När allt är färdigskuret monterar man in ”väggarna” till de vattentäta skotten.

Efter detta fortsätter montering av alla detaljer som packnät, däcklinor, bärhandtag mm.

När all montering är klar lagras kajakerna i det jättestora lagret.

Denna tillverkingsmedtod ger en extremt slitagetålig kajak med mycket bra formstyvhet. Prijon lämnar 5 års fabriksgaranti.

Självklart fick vi provpaddla lite också. Så varför inte testa en roll 🙂